Friday 24 October 2008

Tarbiyah! Tarbiyah! Tarbiyah!


Assalamualaikum wrt wbt

Buat teman-teman DPP kawasan-kawasan di Negeri Pahang..


Sebagai peringatan, dalam tempoh setahun ini bermula Jun 2008 sehingga Mei 2009, anda dikehendaki mengikuti jadual program tarbiyah yang telah diputuskan dan diarahkan oleh Lajnah Tarbiyah Pemuda Negeri kepada Lajnah Tarbiyah Pemuda Kawasan. Secara ringkasnya program yang mesti anda ikuti sebaiknya ialah :


  1. Usrah pemuda (mingguan atau dwibulanan) sebanyak 60 siri
  2. Katibah (qiam ruhiyyah) sebanyak 10 kali
  3. Madrasah (usrah gabungan bulanan) sebanyak 10 slot
  4. Tamrin (sebanyak 2 kali)
  5. Liqa Fikri (untuk kepimpinan & nuqaba’ shj) 3 siri
  6. Ijtima’ Tarbawi (negeri yang tetapkan) 1 kali setahun

Atau sekurang-kurangnya ;


  1. Usrah pemuda (mingguan atau dwibulanan) sebanyak 30 siri
  2. Katibah (qiam ruhiyyah) sebanyak 5 kali
  3. Madrasah (usrah gabungan bulanan) sebanyak 5 slot
  4. Tamrin (sebanyak 1 kali)
  5. Liqa Fikri (untuk kepimpinan & nuqaba’ shj) 3 siri
  6. Ijtima’ Tarbawi (negeri yang tetapkan) 1 kali setahun


Pengertian dan pengisian program di atas boleh dirujuk kepada manual yang telah saya edarkan ke kawasan-kawasan. Sekiranya tiada, boleh rujuk manual yang telah saya copy dalam blog ini (klik link MANTAP).


Saya amat berharap perkara ini mendapat perhatian dan tindakan serius dari semua peringkat pemuda. Isu yang seringkali dibangkitkan apabila timbul berkenaan masalah ahli, jamaah dan parti biasanya akan dikaitkan dengan kelemahan tarbiyah. Dalam muktamar pemuda negeri 2 atau 3 tahun lepas, ada pemuda dari kawasan yang membangkitkan tentang program tarbiyah tidak berjalan kerana silibus, manhaj, guardline, pengarahan dan pengukuran tiada. Pemuda membangkitkan berapa usrah pemuda ada dalam negeri Pahang? Berapa orangkah nuqaba’ pemuda sebenarnya? Inilah antara persoalan yang menghantui ketika itu..


Manual MANTAP dan pengarahan yang telah kita keluarkan semasa pelancarannya dahulu adalah jawapannya.. Sekarang tinggal lagi ialah komitmen dan disiplin ahli dan pimpinan peringkat kawasan pula untuk menggerakkannya.. Sila beri perhatian dengan tanggungjawab tersebut! Jangan nanti orang berkata.. KENTUTNYA BERDEGAR-DEGAR, TAPI BERAKNYA TIDAK! Just do it!


Abu Amirah As-Salimbari

Pengerusi
Lajnah Tarbiyah DPP Negeri Pahang sesi 2007-2009

No comments: